Методична робота

Презентація до уроку розвитку зв`язного мовленняю. Ознайомлення з "есе" і написання "есе".













Урок розвитку зв’язного мовлення
на тему «Кожна усмішка – маленьке свято».Ознайомлення з «есе» і написання есе.
Мета: ознайомлення учнів з поняттям «есе» , вчити відрізняти його від тексту міркування, визначати суттєві ознаки есе, розвивати зв’язне мовлення учнів,уміння формулювати власну думку,чітко висловлюватися; виховувати увагу та повагу один до  одного, до мовленого слова.
Обладнання: деревце «Очікувань», дві торбинки для  емоційного налаштування  на урок,інформаційна таблиця « Значення кольорів», малюнок « Сонечко» для створення  асоціативного куща, сенкан слова «усмішка», фонограма « Пісня про усмішку»

І.Створення позитивного емоційного настрою
Вправа « Очікування»
- Чого ви очікуєте від сьогоднішнього заняття?
- А я очікую, щоб ви були активними , уважними , ініціативними.
Вправа « Дві торбинки»
-        Із яким настроєм ви прийшли на заняття? Що відчуваєте?( Радість, віру в себе, задоволення, щастя, гордість, сум, розчарування, сором, страх0
-У дорогу люди завжди беруть із собою торбинку. У мене теж є дві торбинки. У темну я заберу весь ваш смуток, біль, страх,розчарування, а теплу, жовтогарячу відкрию і подарую вам радість, піднесення, інтерес, захоплення, добро.
-        Сподіваюсь, що ці приємні почуття дійдуть до ваших сердець і здійсняться всі ваші сподівання.
Вправа « Усмішка»
-        Поділіться усмішкою, щоб підбадьорити й зігріти один одного один одного.

ІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду
-        Назвіть ланцюжок мовних елементів, починаючи від найменшого.
(Звук, склад, слово,речення, текст)
-        Що ви знаєте про текст?
-         Що таке тема тексту?
-        А мета тексту ?
-        Які види текстів ви знаєте?
-        Які їх ознаки?
ІІІ. Визначення теми і завдань
1.Мотивація навчальної діяльності
-Сьогодні ми стикнемось ще з одним видом текстів , визначимо його істотні ознаки та вчитимемось самі його складати. Прочитайте перші букви слів [емоції,
сприйняття,естетика].Отже цей вид тексту називається есе.
-Давайте  зясуємо що ж таке есе ?
ІV.Формування поняття есе
Перегляд презентації.
Слайд 1
» Що таке есе?»
Есе – це начерк, невеликий за обсягом твір, у якому є висловлення власної думки про якийсь предмет, свої відчуттяй емоції, ставлення до світу.
Слайд 2
Завдання і мета есе.
Грамотно висловлювати власні думки, аргументувати їх, обстоювати власну позицію.
Слайд 3
Структура есе
Есе пишуть у вільній формі. Це невеликий прозовий твір.
Слайд 4
Основна ознака есе.
В есе висловлено авторське сприйняття, емоції,
які переживає людина під час певних обставин.

Слайд 5
Правила написання есе
Етап 1 – збір інформації за проблемою
Етап  2 – аналіз інформації
 Етап 3 – виявлення власної позиції
Етап 4 – викладання власної думки
Слайд 6.
Способи складання есе
1.  Побудова “есе” за зразком;
2.  Складання “есе” за поданим планом;
3.  Створення “есе” на задану тему;
4.  За даним початком.
Слайд 7
Зіставлення есе і міркування
Текст 1.
         Коли я повертаюся зі школи,мене завжди зустрічає Рекс. А сьогодні він не вибіг мені назустріч.

         Це тому, що в тата розпочалась відпустка. І він на кілька днів поїхав на озеро порибалити. Узяв намет, рюкзак з речами і Рекса ,щоб той теж побував на природі. Та й татові з Рексом не буде самотньо.
         Ось чому мій чотириногий друг мене не зустрів.

Слайд 8
  Текст 2
      Я повертався зі школи . Сподівався , що мене зустріне Рекс . Але він не вибіг мені на зустріч.
      Я захвилювався, що могло статися? Може він захворів?Ні,напевно,поїв з насолодою бабусиного борщу з кісткою і задрімав. А можливо тато забрав його з собою на озеро порибалити.
      Треба швидше запитати у бабусі,де Рекс.
Слайд 9
Відмінність між есе і міркуванням
 Міркування
1) Розпочинається з твердження, яке доводиться чи пояснюється.
2)  У кінці міркування робиться висновок.
Есе
1) Нічого не доводиться;
2) Висловлюються думки, розмірковування,здогади;
3) У кінці висновок не обовязковий.
   Слайд 10
V.   Складання есе за зразком
- Давайте розглянемо методику складання есе за зразком. Темою нашого заняття  буде « Кожна усмішка – маленьке свято.Цю методику ми можемо поєднати з іншими інтерактивними методами . Такими , як « Асоціативний кущ», «Сенкан», « Крісло автора»
   1.    Створення асоціативного куща
-        Поміркуйте,навіщо людині усмішка?
-        Якою може бути усмішка?
-        Що відображає людська усмішка?
-        Доберіть  відповідні прикметники і поясніть власну відповідь.(Добра, чарівна,дружелюбна,
щира…)

   Слайд 11
2. Вправа” Ми художники”
-А тепер уявіть себе художниками.
- Ознайомтесь з інформацією про деякі
кольори.
Білий – відкритість,щирість
Сірий – смуток
Червоний – наполегливість
Рожевий – дружелюбність
Жовтий – радість життя
Коричневий - надійність
-        Пригадайте випадок з життя ,коли ваша усмішка була щирою,сумною, дружелюбною,радісною?
-         Що спричинило таку усмішку?
Слайд 12
Зразок есе ” Моя усмішка»
-            Текст 1.    Усмішка  у мене щира. Вона різнокольорова. Шматочок жовтого, тому що я добра. Шматочок сірого,тому що я іноді буваю сумною. А ще вона яскрава й тепла, адже я дуже люблю життя та своїх близьких.


Слайд 13
Текст 2 . Наше життя наповнене різними подіями , які викликають у нас різні емоції.
 Ми радіємо,сумуємо ,захоплюємось,
 дивуємось,впадаємо у відчай.
 На обличчі у нас зявляється посмішка.
        Сьогодні моя посмішка білого кольору, тому що я щира. З великим бажанням розповідаю вам про нові технології навчання.
       Спробуйте і ви висловити власну думку про свою усмішку відповідно кольору, який ви отримаєте.


Слайд 14
3. Складання есе . Робота в групах
-        Опишіть усмішку відповідно до отриманого кольору смужки.
Жовта смужка.
-                    Коли ваша усмішка є відкритою?
Наприклад. У вас радісна подія. Ви зустрічаєте гостей.
Рожева смужка
Наприклад. У вас зустріч із друзями.
Коричнева смужка
Наприклад. Зустріч з надійним другом, який тебе не підведе.
VІ. Узагальнення ісистематизація отриманих знань.
Слайд 15.
Презентація створених есе
Прийом “ Авторське крісло
Щоб представити своє есе ви на хвильку станете авторами і займете авторське крісло.
Слайд16.
Методика складання  сенкану.
І рядок - слово-іменник, що означає тему.
ІІ рядок – описати тему двома словами прикметниками,
ІІІ рядок – дібрати до теми три дієслова,
ІV рядок – скласти фразу з чотирьох слів,що виражає ставлення до теми,почуття з приводу обговорюваного,
Vрядок – слово-синонім( асоціація) до першого слова.
Слайд 17.
Зразок сенкану
 Весна
     Радісна, тривожна.
       Не зрадила, повернулася, забуяла.
  Як мрія про краще.
                             Надія…


Слайд 18 .
  Сенкан “ Усмішка»
Усмішка
                        Добра, світла
             Любить, зігріває, співчуває
              Людина без усмішки ніщо
                             Доброта
Слайд 19.
Фонограма «Пісня про усмішку»(мінус зі словами)
-        Ми склали гарні сенкани про усмішку, а зараз підкріпимо гарний настрій піснею.
VІІІ. »Дерево очікувань»
Чи справдились ваші очікування від заняття?












Немає коментарів:

Дописати коментар